Tuesday, September 29, 2009

Komen tak relevan

Pagi ini aku dapat satu komen di blog dentistandme. Menurut aku tak relevan. Komen tu bagus, tapi kena ada cara dan biar sasaran tepat dan ada kemajuan yang dicapai. Baru efektif. Mari kita kaji secara bodoh komen tersebut

'Tak pun minda pu key mak macam si Esmady tak sedar diri, ko berambus duduk overseas mari sini balik Malaysia la buat bising kat tanak kapirun buat apa?'

'dasar penyonong tongkat BN mampus lama dah kau kalau tak pasal org lain bayar tax ko duduk dalam tanah la jawabnya pu key mak'

Pertama, tiada nama. Kalau ikut aku memang tak ada kredibiliti langsung. Maknanya kalau di tanah England yang dikatakan sebagai tanak kapirun ini komen ini dah dimasukkan ke dalam tong sampah. (ejaan salah, maksud dia apa pon tak relavan lagi, atau dia ni jenis yang nak samakan kalimah Allah dengan tuhan Allah)

Kedua, aku rasa mesti dia merasa dia sangat patriotik, tapi bahasa Malaysia yang merupakan bahasa kebangsaan yang dia guna pon bertaraf tonggang langgang.

Oh mungkin dia merasa bahawa dia nak berjihad sebagaimana orang Islam lain berjihad lah agaknya. Dulu kan ada 'orang' kata UMNO tu kafir. Jadi lawan UMNO tu taraf jihad lah, ek ek ek. Masalahnya, cara jihad yang dilakukannya ini jauh sekali dari menurut sunnah Nabi Muhammad saw.

pu key mak ni bahasa apa? Yang aku tau pukimak. Ia adalah salah satu perkataan kata kesat yang dikeluarkan oleh orang yang memiliki sifat dan budi pekerti yang sangat buruk. Puki itu merujuk kepada kemaluan wanita, dan mak merujuk kepada ibu. Maknanya kemaluan ibu.

Jadi kalau pengecut tiada nama ini, nak maksudkan seperti itu, tulis sajalah pukimak. Janganlah guna bahasa kafir 'key' tu (konon dia jijik lah jika duduk di negara kafirun ini), maksudnya lain brader, ia adalah kunci dalam bahasa Malaysia. Hai tiada nama, patriotik sikitlah brader.

Berbalik kepada kata kesat ini, memang Melayu lemah dalam hal ini. Bertambah lemahnya Melayu ini dikeranakan dia juga MALAS untuk berubah. Pernah satu ketika dulu, masa zaman kanak kanak, aku pernah lihat dua budak lelaki bergaduh gara gara, yang satu ambil kertas yang direnyukkan. Dia kata, ini kepala bapak engkau. Lalu dia pijak. Yang satu lagi, marah sebab kertas tu dipijak. Hi hi hi lucu. Tak relevan kan.

Kalau nak ikut cara Islam brader, faham ayat ini baik baik, aku terima dari seorang buzruk Tabligh masa aku keluar 7 hari ke Janda Baik sekitar tahun 1988.

'Jika seluruh dunia kata engkau mulia, namun di sisi Allah engkau hina, maka engkau tetap hina. Jika seluruh dunia kata engaku hina, tapi Allah kata engkau mulia, maka engkau tetap mulia'

Maknanya, kata kata kesat seperti pukimak itu tak ada ertinya. Jika dunia dan seluruh isinya ini, hanya ibarat sebutir pasir di padang pasir dalam kerajaan Allah swt, (manusia ini sebesar apa pada Allah swt?) jadi mengapa kita nak buat suatu yang tak ada ertinya di sisi Allah. Baik bertasbih, mengingati Allah swt. Itupon jika tiada nama ini percaya kepada Allah.

Mungkin ada benarnya bila dia kata aku tak sedar diri, cuma, tak sedar diri itu relatif. Ia menurut dari sudut mana penafsir itu menafsirkan keadaannya. Orang kafir kata orang Islam tak sedar diri, sedangkan orang Islam kata orang kafir itu tak sedar diri. Jadi dimana kedudukan si penafsir tak punya nama ini.

Hijrah adalah salah satu peristiwa penting dalam Islam. Dalam Malaya pon ada hijrah. Tak semestinya ke luar negara. Namun ada benarnya pepatah nenek moyang kaum Melayu ini bila mereka berkata, jika nak periksa rumah nak runtuh atau masih kukuh, lihatlah dari luar rumah. Luar rumah tu kan lebih luas dari dalam rumah. Jauh perjalanan luas pemandangan. Minda pon bertambah mantap bro. Tapi kalau dah keluar rumah pon tak nampak nampak juga, tu dah kira tahap bengap lah pulak. Maka sebab itu, tak salah lah direktor jadi direktor dan penyapu sampah jadi penyapu sampah.

Pernah aku terserempak dengan forum yang kata, Melayu jenis ni memang Melayu jenis perabih duit orang. Gaji beso dikatakan perabih duit orang. Peluang melanjutkan pelajaran ke luar negara dikatakan perabih duit orang. Masa susah orang tak kaji, masa senang orang mengeji.

Cuba tanya rata rata doktor, engineer, peguam, manager bank dan banyak lagi penjawat jawatan bergaji beso tu, masa dia jadi pelajar, ada ke dia habiskan masa ponteng sekolah, hisap rokok, bercinta, lawan kata cikgu? Kalau lapar makanlah nasi, jika haus minumlah air. Nak jadi doktor jangan berangan masa belajar. Belajar ni bukan senang brader. Melayu juga kata, bersusah susah dulu, bersenang senang kemudian

Aku merasakan bahawa ungkapan tanah Kafirun ini terhadap England adalah tidak tepat. Malah mengatakan tanah kafirun di mana mana pon di dalam dunia ini adalah tidak tepat. Kan bumi ini milik Allah. Lagipon aku rasa kehidupan aku di England ini jauh lebih Islam dari kehidupan aku masa aku di Malaya. Memang tak patut aku kata begitu, sebab ada sesetangah pembaca blog aku ni tak pernah pon menjejakkan kaki mereka ke luar negara. Jadi kalau ada peluang, pergilah, duduklah lama sikit, baru tau lebih dalam tak hanya tau luaran sahaja.

Komen paling power, kalau tak kerana orang bayar tax, aku tak akan merasa duduk luar negara. Benarkah? Jadi masa aku bayar tax dulu, aku bayar untuk siapa? Mengapa hanya sesetangah orang sahaja duduk di luar negara? Adakah orang yang duduk di dalam negara tu dinafikan haknya untuk duduk diluar negara? Wahai brader tanpa nama, kalau lu tak layak, lu tak akan dapat duduk luar negara lah brader. Banyak sebab menyebabkan orang layak ini. Jalan terbentang luas, pilih sahaja jalan mana idaman kalbu.

Namun jika dia maksudkan jika aku masih berada di Malaya sekarang ini, maka aku dah sepatutnya beradalah dalam kubur, maka si dia ini memang tak sayang mulut. Mungkin dia pengikut Rasul Melayu. Atau dewa kayangan yang lebih berkuasa dari pencabut nyawa dia sendiri (Malaikatul Maut) yang mencabut nyawa hanya patuh dan menurut arahan Allah swt

Terakhir, sebagai umat Islam yang percaya bahawa Tiada Tuhan Melainkan Allah dan Nabi Muhammad saw Adalah Pesuruh Allah, Allah lah tempat bergantung.

Wassalam dan terima kasih


Learn a New Word:
Sor Hai - Cantonese Adjective - A term used to describe someone who says and does dumb things. Pronounced as “saw high” with prominence.

No comments:

Post a Comment