Thursday, October 1, 2009

Double standard

Kepada para Melayu sekalian, ketahuilah bahawa wujudnya blog aku ini bukan bermakna bahawa aku benci Melayu. Bukan juga aku lebih mementingkan Melayu dari Islam.


Melayu dan Islam adalah berbeza. Melayu adalah bangsa dan Islam adalah Agama, pegangan hidup, pedoman, dan cara hidup yang telah lengkap.


Bangsa terbatas pada negara, sedangkan Islam tiada terbatas kepada sempadan. Umpama rumah dan tempat kerja. Rumah kita adalah hak milik kita. Tak semua orang boleh masuk rumah kita. Fitrah manusia. Kita tak suka orang sesuka hati menceroboh rumah kita. Namanya rumah, nak rumah banglo ke, rumah teres ke, town house ke, apartment ke, flat mahupon setinggan, terserah pilihan kita. Semua orang bebas memilih.


Begitu juga Melayu, ada Melayu ultra, Melayu super, Melayu baru, Melayu lama, Melayu totok, dan apa sahaja nama boleh digunakan untuk menggambarkan keadaan dan sifat yang dimiliki


Tempat kerja kita pula adalah milik semua pekerja yang bekerja di situ. Kita tetap akan pertahankan tempat kerja kita sebagaimana kita pertahankan rumah kita, cuma kita tak heran berkongsi tempat kerja dengan pekerja lain malah kita juga menerima semua orang yang datang berkunjung ke tempat kerja kita.


Tempat kerja ini ada satu nama yang dikongsi bersama. Ia membawa pekerja ke satu destinasi yang mesti dipatuhi setiap pekerja. Jika tak setuju, cari lah kerja lain.

Perlu diingatkan, Islam itu hanya satu. TIADA TUHAN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH DAN NABI MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH. Ia bertujuan membawa umatnya kepada keredhaan Allah swt. Maka tiadalah Islam UMNO, Islam PAS, Islam kuno, Islam moden, Islam Liberal, Moderat, Inklusif, Ekslusif dan sebagainya.


Kemana mana kita pergi dalam dunia ini, kita adalah bersaudara dalam Islam. Namun tempat kita balik dan berteduh adalah ke rumah kita. Sebab itu mempertahankan rumah adalah tanggungjawab kita. Malaysia adalah rumah kita. Jangan abaikannya, bila rumah dah tergadai, kita akan turut mengadaikan keluarga kita juga.


Mengatakan bahawa kita tak perlu pertahankan Melayu tapi hanya perlu pertahankan Islam samalah mengatakan kita tak perlu pertahankan rumah dan seisi rumah kita (termasuk isteri dan anak anak kita) tapi hanya perlu pertahankan tempat kerja kita tentulah suatu pemikiran yang songsang dengan fitrah manusia. Malah binatang pon pertahankan hak mereka kecuali binatang yang bernama babi.


Memperthankan Islam adalah hak semua umat Islam, tapi mempertahankan bangsa adalah hak bangsa tersebut. Aku tak marah Cina pertahankan bangsa mereka sebab itu hak mereka, begitu juga aku tak halang India pertahankan hak mereka, namun mereka juga kena reti bahasa, bahawa Melayu juga berhak pertahankan hak mereka sebagaimana mereka pertahankan hak mereka.

Janganlah kata, hak aku minum arak, jadi aku kena minum arak walau di mana sahaja, walaupon di tempat bangsa Melayu yang beragama Islam yang tidak minum arak. Jika kau nak hak engkau dipertahankan, maka engaku juga kenalah pertahankan hak orang lain. Nak jadi bodoh itu boleh, tapi jangan jadi terlalu bodoh dan bengap.

Setahun yang lalu, aku telah menulis di blog dentistandme, mengenai hak Islam yang semakin hilang di Malaya, sila rujuk kembali di sini

Kalau nak kata racist, bukan aku sorang yang racist, mereka yang menuduh aku racist lebih racist dari aku. Cermin diri sendiri dulu baru tuding jari kepada orang lain.

No comments:

Post a Comment