Monday, September 14, 2009

Yindia

Hari ini berdegar pula kisah Tun Mahathir yang dikecam oleh mamat India. Kecam tak salah, apa lagi yang dikecam dah banyak kali dikecam sebelum ini. Aku amat yakin dengan keteguhan TUN dalam menghadapi masalah seperti ini di masa yang lalu

Dari segi profesion, tak semua orang boleh jadi Doktor. Namun Doktor boleh jadi apa sahaja. Dia boleh jadi tukang sapu sampah, jadi pencuci tandas, jadi pemandu, jadi cikgu, jadi kerani, sebut kan sahaja. Naluri seorang doktor adalah pemimpin. Mereka membuat keputusan, dan terlatih dalam mencapai penyelesaian masalah yang tepat, cepat dan cekap. Itu adalah latihan mereka. Latihan mereka melibatkan nyawa. Mana boleh menipu dalam membuat keputusan

Mereka tidak boleh lari dari bilik bedah. Sekali tindakan diambil, mereka biasanya tidak akan berpatah balik. Jejak mereka adalah kemusnahan, tiada pilihan lain kecuali membina suatu yang baru untuk kehidupan. Jadi siapa yang nak kritik doktor tu, cerminlah dulu diri sendiri.

Berbalik pada jenis mamat India ini, aku nak ceta pengalaman aku berjalan di Bullring, tepatnya dalam Debenhams Sotre, Birmingham. Muka aku muka asia, senang nak kenal, sebab orang lain caucasian.

Lalu tangan aku ditarik oleh mamat India kelas atas sikit lah sebab kulit dia agak putih. Dia ingat aku Brunei. Bila aku kata Malaysia, dia bertambah minat. Lalu dia terus mengasak aku dengan mengatakan bahawa Malaysia sebuah negara perkauman. India dibunuh setiap hari. Kuil diroboh. Semua kaum India hidup dalam ketakutan. Hak rakyat India diperlekeh. Aku tak boleh mencelah langsung. Jadi aku dengar sahaja

Aku tanya dia di manakah kuil hindu terbesar di Asia tenggara? Dia tak tau. Aku kata di Batu Cave, Malaysia. Aku tanya dia dia pernah datang Malaysia, dia kata tak pernah sebab dia takut pergi Malaysia. Jadi aku suruh dia datang Malaysia. Aku juga tanya dia apa hak India yang dia mahu? Dia nak sama rata dengan Melayu.

Aku ingat dia warga India di India. Tapi dia lahir di England. Jadi rakyat England lah. Lalu aku tanya dia dia dapat semua yang dikecapi oleh warga Inggeris kah? Dia tak dapat juga. Malah jangan harap nak sama taraf dengan warga Inggeris lah, di sini kau tetap dianggap bangsa kulit bewarna, bukan white.

Untuk itu aku kata kat dia, engkau pergi dulu ke Malaysia sebelum engkau nak ceta kat aku, warganegara Malaysia, yang duduk di Malaysa lebih suku abad ini, tentang Malaysia.

Masalahnya, dari mana dia dapat fakta bohong ini? Siapa pula pengkhianat Malaysia yang berbohong itu? Jika dia adalah warga Malaysia, aku sarankan dia selayaknya digugurkan kerakyatannya.

Nak berbelanja pon tak senang

No comments:

Post a Comment