Friday, October 9, 2009

Lucu

Photo menceritakan seribu kejadian. Begitulah hakikatnya. Bila kita melihat photo, terkadang kita geli, terkadang kita geram, dan paling banyak kita berburuk sangka. Maknanya terkadang kita tertipu dengan sekelumit kecil dari bahagian photo yang di'crop' dari photo yang lebih besar

Tapi ada kalanya, memang tujuan photo tersebut diambil mahu memperlihatkan kepada dunia bahawa beliau sedang memperjuangkan sesuatu. Wah hebat tu.

Dalam banyak banyak kejadian yang aku lihat dari foto tersebut, ada satu yang menarik perhatian aku. Gambar tersebut ada dalam banyak blog terkini

Dua orang yang mungkin mengaku beragama Islam, mungkin juga mereka berkata dalam hati mereka bahawa merekalah orang Islam yang paling Islam yang hidup dalam dunia ketika ini, malah mereka juga mungkin mengatakan bahawa selain dari mereka paling Islam, mereka juga adalah pejuang anti bangsa seluruh dunia, hanya mengutamakan Islam.

Mengapa aku berkata sedemikian, kerana dalam foto mereka yang gah tersebut, aku melihat, seorang lelaki, berserban (kira Islam lah tu) yang agak moden (sebab guna kaca mata hitam, hi hi hi GLAMER), serta pakaian sukan (t-shirt dan track bottom). Sedangkan perempuan Islam tersebut mengenakan tudung labuh hingga ke pinggang (kira alim lah, tapi jangan salah tafsir tentang alim, kerana alim itu penuh ilmu di dada)

Aku juga boleh menafsirkan (ikut suka aku lah) mereka juga ingin menunjukkan bahawa si lelaki tersebut mampu menjadi pemimpin kepada perempuan (aku anggap isteri dia sebab dia rangkul bahu perempuan tersebut menurutnya memperjuangkan suatu yang besar).

Dia (lelaki) memegang poster Teoh Beng Hock ! ! ! Ha ha ha tergelak aku. Perjuangan Islam apakah ini?

Aku anggap mereka ni Melayu lah. Yang menyebabkan aku tergelak, disebabkan, Melayu ini (mungkin lebih baik aku tak guna Melayu kerana aku rasa mereka tak suka digelar Melayu), Islam 'jenis' ini, sedang memperjuangkan suatu yang tiada tujuan. Atau pon tujuan dia bercelaru. Perjuangkanlah rawatan dialisis di mesjid untuk orang Islam ke, gabungan klinik pergigian swasta Islam seluruh negara yang memberikan rawatan percuma kepada orang Islam lanjut usia ke, something like that.

Masa aku zaman kanak kanak dulu, aku takut mendekati seorang abang ni. Sebab yang keluar dari mulut dia hanyalah sumpah seranah kepada perti pemerintah. Dia ingin aku ikut kata dia sama sama menurut fahaman parti dia. Banyangkan, nak suruh aku yang hanya suka main rounders, teng teng, guli, gelang getah dan sebagainya, agar sama sama ikut mengutuk kerajaan ! ! !

Walaupon aku masih kecil, dalam hati aku, dah tersemat aku nak jadi doktor kelak. Bila aku lihat dia, aku kira minda dia memang tak boleh jadi doktor punya. Apa taknya, dia hanya bekerja sebagai pengutuk kerajaan. Pagi tido, petang duduk di kedai minum kopi. Masih bujang (tua) dan tinggal bersama ibubapanya. Kalau ada orang lain pendapat dengan pendapat dia, dia akan gaduh. Mata merah, kira garang lah tu. Jangan main main ! ! !

Hari ini, aku lihat minda puak puak ini tak banyak berubah. Dari dulu hampir sama sahaja. Aku tau ramai kawan aku, doktor juga yang berjuang bersama puak puak ini, cuma bila soal politik, aku seolah bukan kawan lagi. Jadi kalau nak kawan, bicara sahaja soal kereta ke, kamera ke, kerja ke.

Bagi aku, tak kisah engkau nak politik kat mana. Tapi duduk satu meja. Bagi idea terbaik, naikkan Islam. BUKAN KERANA NAMA.

2 comments:

  1. syabas doc, diatas kelahiran blog ini. saya tak tau yg doc dah buat blog baru... saya tahu pun melalui komen yg dibuat oleh sesorang yang gagal berhujah dgn fakta dalam blog saya.

    dia ada jugak menyebut mengenai doc.

    ReplyDelete
  2. Chewal ...

    Komen di blog Chewal tu mesti dari Anonymous yang 'taraf otaknya' hanya setakat maki hamun tapi penakut itu.

    Anyway, thanks Chewal for dropping by

    ReplyDelete