Monday, August 24, 2009

Kubur

Dalam kamus otak aku, bila disebut kubur sahaja pasti berkait dengan agama. Iaitu orang mati. Mandi mayat, kafan, sholat jenazah, talqin, dan tanam. Lepas tu tahlil. Aku rasa bab ni semua orang Melayu beragama Islam pasti tau dan pernah melihatnya.

Tapi masalah kubur di Malaya juga ada rahsianya. Kubur Melayu dan kubur Cina tak sama. Kubur India pon lagi tak sama. Dalam banyak banyak kubur ini, kubur Islam dan kubir Cina paling selalu aku ingat sebab ia agak jelas dan banyak

Bila aku lalu di kubur Melayu Islam, ternyata saiznya kecil. Berbeza dengan saiz kubur Cina, yang rata ratanya 2- 3 kali ganda lebih besar dari tanah kubur Melayu Islam.

Maknanya jika terdapat 100 orang Islam, maka 100 orang Cina akan mendapat tanah kubur sebesar 3 kali ganda dari 100 orang Islam.

Jika satu masa nanti, tanah kubur boleh ditukar kepada tanah industri, maka Cina akan dapat saiz tanah industri 3 kali ganda dari apa yang diperolehi oleh orang Melayu Islam

Terrer terrer ! ! ! Ini baru masalah kubur.

1 comment:

  1. Salam Ramadhan dan Selamat menyambut Aidil Fitri yang bakal menjelma.

    Bro aku nak kongsi sikit pengalaman kat sini...
    kat tempat aku ni sekarang tak tau ler kat daerah dan negeri2 lain.... orang-orang bangsa Cha ni tengah kemarok nak bina taman peringatan macam kat nirwana di Nilai tu...
    mereka sanggup convert tanah pertanian milik mereka kpd. taman peringatan... sebabnya aku pernah berbual dengan satu kawan bangsa Cha ni.. mereka beli satu lot paras muka bersaiz
    1 1/2' x 1' bernilai RM3,000.00/lot... so sekarang mereka dah menjadikan benda ni sebagai satu bisnes yang menguntungkan.. Walaibagaimanapun ada juga bantahan daripada kaum mereka yang diterima oleh pihak yang berkuasa disini. Mungkin mereka takut banyak hantu berkeliaran dekat dengan kebun mereka agaknya...entahlah...
    Bagi kubur orang-orang Islam plak ada segelintirnya setahun hanya sekali atau dua jek pergi ke kubur itu pun masa hari raya...
    wallahualam......

    ReplyDelete